"Опитваме се да намерим механизъм, с който да удоволетворим исканията на превозвачите за намаляване на тарифите на тол таксите."

Това каза днес членът на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Олег Асенов по време на конференция, организирана от АПИ и Световната банка по темата. Глобалната организация е съветник на българската институция по въвеждането на системата.

Повод за думите на проф. Асенов станаха заканите на автобусните превозвачи, че ще обяват национална стачка, ако не бъдат освободени от тол таксите. Основният проблем на бизнеса е свързан с цените, на които возят пътници, защото всички общини възлагат превозите чрез обществени поръчки, а не чрез концесии, което на практика не дава възможност на превозвачите да регулират собствените си цени. Въвеждането на тол системата ще оскъпи разходите и заплашва печалбите на превозвачите. 

Според Олег Асенов обаче тарифата е отражение на техническия процес за осигуряване на процеса на тарифирането. Така че търсим механизъм, с който да ги удоволетворим".

Той беше категоричен, че вижда възможност за маневриране в тарифите, които към момента са планирани да бъдат междъ 4 и 7 стотинки за малките автобуси. 

"Искам да подчертая, че самите автобусни превозвачи настояват да запазим определени високи нива за случайните превози и за търгвоските операции, които са свързани с обслужване на екскурзии и всички такива дейности.", поясни той. 

Думите му вероятно са свързани с исканията на Конфедерацията на автомобилните превозвачи да бъде изчистен сивия сектор в сферата. 

На събието присъстваше и министърът на регионалното министерство Петя Аврамова. Тя защити системата и я обяви за "радикална реформа в събирането на пътни такси за движението по републиканска пътна мрежа".

"Новият модел отразява принципа на справедливост както към колите превозвачи, така и към обществото катоцяло/ При въвеждането МРРБ се допита до общественото мнение и най-голям процент от запитаните споделят тезата, че превозните средства, които амортизират пътната настилка трябва всъщност да плащат повече и по-високи такси."

Припомняме, че в средата на ноември регионалното министерство най-накрая пусна за обществено обсъждане тарифите за тол таксите. От 4 до 7 ст. ще плащат на километър камионите между 3,5 тона и 12 тона, като конкретната цетна ще зависи и от емисионния клас на превозното средство.

В първончалния обхват на тол системата ще влязат 6050 км. магистрали, първокласни и второкласни пътища. (бел.ред. - предложението сега е намалено двойно с първоначалните идеи на управляващите. Съответно намалял  двойно е и очакваният приход от въвеждането на системата).

Това означава, че за близо 14 хил. км. от републиканската мрежа няма да се плаща от товарните камиони над 3,5 тона. След като влезе в сила новата тол система тежкотоварните автомобили няма да плащат винетки или допълнителни такси извън пътищата, за които изрично не е споменато. 

Цените, които ще плащат тежкотоварните коли ще се определя и екологичната им категория - емисионият клас. 

Тези с най-високите еко класове Евро V, Евро VI или EEV ще плащат по 4 ст. на километър. За тези с емисионен клас Евро III или Евро IV тарифата ще е 5 ст. на километър, а за тези с най-ниската екокатегория – клас Евро 0, I или II – 7 ст. на километър. 

Камион с маса между 3,5 т и 12 т и емисионен клас Евро V, би платил за преминаване по маршрута София – Бургас тол такса от 14,40 лв., за София – Варна –  16,11 лв., а за маршрута Варна – Бургас – 4,03 лв. Ако е с по-нисък еко клас – Евро IV, за София – Бургас тол таксата би била 17,89 лв., за София – Варна – 20,09 лв., а за Варна – Бургас – 5,05 лв.

Таксата ще се увеличава и от броя на осите, които има всеки камион. 

Тежкотоварните автомобили с тегло над 12 т и с две или три оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 11 ст. и 22 ст. на километър за автомагистрали, между 10 ст. и 21 ст. на километър – за първи и втори клас пътища. Камионите с тегло над 12 тона, с четири и повече оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 18 ст. и 36 ст. на километър за автомагистрала, между 17 ст. и 35 ст. – за първи клас пътища, и между 16 ст. и 34 ст. на километър – за втори клас пътища.

Камион над 12 тона, с четири и повече оси и еко клас Евро V, би следвало да плати за пътя София – Бургас 71,72 лв., за София – Варна – 77,66 лв., а за Варна – Бургас – 19,27 лв.  При по-нисък екологичен клас – Евро IV примерният маршрут София – Бургас би струвал 89,65 лв., София – Варна –  97,73 лв, а за Варна – Бургас – 24,32 лв.

Тарифата за автобусите с тегло над 12 тона ще е от 5 ст. до 9 ст. на километър за автомагистрала, от 4 ст. до 8 ст. на километър за първи клас пътища и от 3 ст. до 6 ст. на километър за втори клас пътища.